Netorika 04


Az újmédia, a hálózati irodalom új alkotó-technológiákat követel. Kezdetben (és részben jelenleg is) erre a célra kiválóan alkalmas volt az internetes oldalak anyanyelve, a nyers HTML; egy kezdetlegesebb hipertext létrehozható kézi kódolással is, viszont a feladat jóval bonyolultabbá válik, ha az alkotás nagyszámú linket, fájlt tartalmaz. Egy grafikus webszerkesztővel (Dreamweaver, Hot Dog stb.) kiválóan megoldhatók az objektumok összekapcsolása, egybeszerkesztése, mozgatása, az 1982-től (!) hipertext-kiadással foglalkozó amerikai Eastgate Systems társaság azonban jóval testreszabottabb eszközt kínál az alkotóknak. A legtekintélyesebb hipertext-kiadó Storyspace nevű eszköze segítségével az alkotás teljes szerkezete, strukturális váza áttekinthetővé válik, a kimondottan hipertext-írásra készült szoftver minimálisra csökkenti az alkotás technikai erőfeszítéseit. Néhány alkotás az Eastgate „olvasótermében”:

Deena Larsen – Sand Loves
Michael Joyce – Twelve Blue
Edward Falco – Charmin’ Cleary
További munkák az olvasóteremben


Az új grafikus és animációs szoftverek lehetőségeket biztosítanak bonyolultabb vizuális és strukturális elgondolások megvalósítására. Egyik ilyen viszonylag új eszköz a Macromedia által kifejlesztett Flash, amely a benne rejlő és nagyrészt ki is aknázott potenciál miatt nagy népszerűségnek örvend a „hiperirodalom” művelői körében.
A Flash-technológia műszaki leírását mellőzzük (hallom a megkönnyebbült sóhajokat), helyette itt van Andy Campbell két tanulmánya a Flash és az újmédia-irodalom kapcsolatáról a Digital Fiction oldalon:

Writing New Imaginative Fiction in Flash
Digital Fiction: New Media Writing in Flash

Egy jóval ezoterikusabb, de nem kevésbé érdekes elméleti munka:
Megan Sapnar - From Text Effects to Canned Goods: Identity Construction and Visual Codes in the Flash Development Community